ورشکستگی بیمه

همیشه یکی از بزرگترین نگرانی‌های بیمه گذاران بیمه‌های عمر و سرمایه گذاری این بوده است که اگر یک شرکت بیمه‌ای ورشکست شود تلکیف بیمه نامه و پول‌های پرداختی ما چه می شود؟

بگذارید این سوال را این‌گونه پاسخ دهیم که ریشه‌ی این سوال چیست؟

پس از بررسی‌های متعدد ، تیم تاپ بیمه به این نتیجه رسید که یکی از علت‌های به وجود آمدن این‌گونه سوالات در ذهن بیمه گذار می‌تواند طولانی مدت بودن زمان قرارداد بیمه‌ی عمر و سرمایه گذاری باشد. چرا که بیمه گذار احساس می‌کند بیمه نامه را برای 20 یا 30 سال آینده تهیه کرده و در لحظه ذهن‌اش تا 30 سال آینده را قضاوت می‌کند و پیش خود می‌گوید که احتمال دارد در این بازه زمانی اتفاقات زیادی رقم بخورد که سرمایه گذاری و بیمه نامه مرا مورد تهدید قرار دهد. اینجا زمینه به وجود آمدن نگرانی آغاز می‌شود که احتمال دارد بیمه گذار را از خرید یا ادامه دادن قرارداد بیمه نامه خود منصرف کند. اما ما به شما قول می‌دهیم که پس از خواندن کامل این مطلب دیگر شما نگرانی از این بابت نخواهید داشت و همچنین باعث می‌شود که شما انگیزه دوچندان نیز برای تهیه‌ی یک بیمه نامه عمر و سرمایه گذاری جدید را هم پیدا کنید.

باید به عرض کلیه‌ی همراهان تاپ بیمه برسانیم که بیمه نامه عمر و سرمایه گذاری بیمه نامه ای بلند مدت نیست و دقیقا بیمه نامه ای است که ما برای فردا یا دو روز آینده‌ی خودمان تهیه می کنیم. چرا که باید به این نکته توجه داشته باشیم که هر روز از زندگی برای ما فرصتی بی‌نظیر است و ما در این فرصت بی‌نظیر احتمال روبرویی با چالش هایی مانند حوادث یا بیماری‌های خاص را داریم. از آنجایی که بسیار اهمیت دارد قبل از وقوع ، علاج واقعه را باید کرد بهتر است به این فکر کنیم که اگر چنین اتفاقاتی در مسیر زندگی ما پیش آمد چه می‌شود. اینجاست که به اهمیت بیمه و بخصوص بیمه های عمر و سرمایه گذاری پی خواهیم برد زیرا این نمونه از بیمه نامه‌ها طراحی شده‌اند که نگرانی ما نسبت به آینده را از ما گرفته و در عوض آرامش خاطر را به ما هدیه دهند. از این رو ما در تاپ بیمه اعتقاد داریم که آسوده زندگی کردن حق شماست. در این راستا تصمیم داریم که نگرانی‌های شما را بر طرف کنیم و اطلاعات خود را با شما به اشتراک بگذاریم تا شما هم با خاطری آسوده و آرامش فکری بتوانید خالق زندگی خودتان باشید.

هم اکنون قصد داریم از لحاظ قانونی استانداردهایی که شما را به یک امنیت خاطر مطمئن می رساند و باعث می‌شود که شما به اطمینان قلبی و باور نسبت به صنعت قدرتمند بیمه برسید را برای شما تشریح نماییم:

بگذارید از قوانین بیمه‌ای حاکم بر صنعت بیمه کشور این مسئله را بررسی کنیم. توجه شما را به قوانین بیمه گری جلب می نماییم

قانون اول:

ماده ۳۷ - ثبت هر موسسه بيمه در ايران موكول به ارائه پروانه تاسيس كه از طرف بيمه مركزي ايران صادر ميشود خواهد بود همچنين ثبت هر‌گونه تغييرات بعدي در اساسنامه و ميزان سرمايه و سهام موسسات بيمه‌اي كه به ثبت رسيده باشند موكول به ارائه موافقت بيمه مركزي ايران می باشد.

این ماده قانون بیمه از این صحبت می‌کند که هر کدام از شرکت های بیمه ای که در حال حاضر در کشورمان در حال فعالیت می‌باشند دارای پروانه تاسیس و فعالیت از نهاد ناظری به اسم بیمه مرکزی می‌باشند و این می‌تواند به ما امنیت فکری بدهد که تاسیس شرکت بیمه دارای قانون و مقرراتی می باشد.

قانون دوم:

ماده ۴۴ - در صورتي كه پروانه مؤسسه بيمه‌اي براي يك يا چند رشته بطور دائم لغو شود بيمه مركزي ايران با تصويب شورايعالي بيمه كليه ‌سوابق و اسناد مربوط بحقوق و تعهدات (‌پرتفوي) مؤسسه مزبور را بشركت سهامي بيمه ايران انتقال خواهد داد و يا ترتيب خاص‌ ديگري را كه متضمن منافع بيمه‌ گذاران و بيمه ‌شدگان و صاحبان حقوق آنها باشد خواهد داد.

 ماده قانونی دیگری که باز هم باعث شد اطمینان خاطر ما تقویت شود و با خواندن جمله پایانی این ماده به این مطلب پی بردیم که منافع بیمه گذاران در راس همه‌ی امور در زمان ورشکستی یک شرکت بیمه می باشد.

قانون سوم:

ماده ۶۰ - اموال مؤسسات بيمه همچنين ودايع مذكور در مواد ۳۶ و ۴۶ تضمين حقوق و مطالبات بيمه ‌گذاران‚ بيمه ‌شدگان و صاحبان حقوق آنان ‌است و در صورت انحلال و يا ورشكستگي مؤسسه بيمه بيمه‌ گذاران و بيمه ‌شدگان و صاحبان حقوق آنان نسبت بساير بستانكاران حق تقدم دارند. در‌ميان رشته‌هاي مختلف بيمه حق تقدم با بيمه عمر است.
مؤسسات بيمه نميتوانند بدون موافقت قبلي بيمه مركزي ايران اموال خود را صلح حقوق نمايند و يا برهن واگذار كنند و يا موضوع هر نوع معامله با ‌حق استرداد قرار دهند.
‌دفاتر اسناد رسمي موظفند هنگام انجام اين قبيل معاملات موافقتنامه بيمه مركزي ايران را مطالبه و مفاد آنرا در سند منعكس كنند.

با خواندن این ماده قانونی حجت بر ما تمام شد چرا که در آغاز این مطلب به دنبال این بودیم که بدانیم اگر یک شرکت بیمه ورشکست شود تکلیف پول‌هایی که ما بابت حق بیمه‌های بیمه عمر و سرمایه گذاری خود پرداخت کرده‌ایم چه می شود و با این قانون به اهمیت بیمه عمر و سرمایه گذاری پی می‌بریم چرا که حتی در نظر قانون گذار هم اولویت با بیمه عمر و سرمایه گذاری است. همراهان عزیز توجه نمایید که در صورت ورشکستگی ، شرکت‌های بیمه در ابتدا موظف هستند که با فروش اموال خود حق و حقوق بیمه گذاران را تسویه کنند و سپس به سراغ مابقی بیمه نامه‌ها و بدهی های خود به جهت تسویه اقدام نمایند.

پس اگر بخواهیم نتیجه گیری از این مطلب داشته باشیم همان طور که خودتان متوجه شده‌اید صنعت بیمه و همچنین خدمت بیمه عمر و سرمایه گذاری بسیار قدرتمند بوده و می‌توانیم با اطمینان خاطر به آن اعتماد کنیم.

 

امیدوارم از خواندن این مطلب لذت ببرید و با نظرات خود ما را در این راستا حمایت فرمایید.

با تشکر